Editorial Mosaic número 197

Mosaic estrena el curs acadèmic 2022-2023 amb la publicació d’un número que aborda temes com l’art digital, la bretxa de gènere en l’àmbit STEAM o la importància de la tecnologia en l’àmbit de la salut. A més, inclou articles i entrevistes sobre educació, disseny i visualització de dades.

Figura 1. #See You at Home – The Domestic Spaces as Public Encounter, de Bettina Katja Lange, Uwe Brunner, Joan Soler-Adillon. Font: ISEA2022 Barcelona.

El número arrenca amb un article en el qual Irma Vilà i Òdena, vicedirectora d’ISEA2022, repassa la 27 edició del Simposi Internacional d’Art Electrònic ISEA, que el mes de juny passat va reunir a Barcelona una comunitat de més de 750 experts en art, ciència i tecnologia. El recorregut d’Irma Vilà resulta fonamental per entendre les enormes dimensions del simposi (només en el format expositiu es van presentar més de 80 obres) i la importància vital que té a l’hora de recuperar el sentiment de comunitat, tant a l’àmbit local com internacional, després d’uns anys durs de pandèmia.

En l’article següent, Remedios Fernández, experta en STEAM, analitza la bretxa de gènere en el món científic i tecnològic. Ens recorda dades, que qualifica d’aclaparadores, que ens parlen d’una minoria de noies en carreres tecnològiques, en recerca, en llocs directius, en reconeixements i premis. L’autora es pregunta què podem fer per eliminar aquest abisme i assenyala algunes claus per fer-ho, com ara identificar l’essència del problema o convertir l’educació en pedra angular per aportar solucions.

A continuació, Mosaic publica una entrevista amb María Jesús Salido, que quan tenia 14 anys va sentir fascinació per la tecnologia digital i va començar a programar i a formar-se. Avui és enginyera de sistemes de la informació, fundadora i CEO de Social Diabetis, una plataforma per gestionar i controlar la malaltia. María Jesús, que es va endur el guardó #DonaTIC 2021 en la categoria d’Empresària, dedicarà els propers anys a crear ecosistemes en els quals les TIC ajudin a redissenyar els sistemes de salut.

L’entrevista següent de la publicació se centra en l’àmbit de l’educació, Mosaic conversa amb Manel Vidal, professor i creador del pòdcast Vull Aprendre, un interessant projecte col·lectiu de divulgació educativa. En els episodis publicats fins ara han tractat temes com la coeducació, el funcionament del cervell, l’ús de pantalles durant la infància, els rols a l’aula, pensament computacional, la robòtica, la prevenció d’abús sexual infantil, la literatura infantil i juvenil… En els capítols següents continuaran tractant molts aspectes que interessen a l’equip, com l’ABJ (l’aprenentatge basat en jocs) o el metavers en l’educació.

I de l’educació saltem al disseny: Mosaic entrevista Lucca Hugo Brucculeri, dissenyador italià establert a Barcelona. Brucculeri es defineix com un dissenyador efímer. L’inspiren els descobriments científics i els «fenòmens efímers» de la natura. Amb una extensa trajectòria com a dissenyador d’instal·lacions, aparadors i escenografies, actualment dirigeix un estudi que combina disseny, art i artesania. Al llarg de l’entrevista, el dissenyador repassa un per un els projectes principals que té entre mans i dona consells inspiradors per als estudiants de disseny.

Finalment, Mosaic tanca el número amb un article signat per Javier Cantón, professor d’Infografia i Visualització del grau en Disseny i Creació Digitals de la UOC. Cantón reflexiona sobre la importància de la generació de premis específics de visualització de dades, una disciplina que està vivint la que molts qualifiquen de segona edat d’or.

Cita recomanada: MOSAIC. Editorial Mosaic número 197. Mosaic [en línia], novembre 2022, no. 197. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/m.n197.2207