Mosaic fa 20 anys. Al món digital, això vol dir venir de lluny

Mosaic va aparèixer el 2001, quan els més moderns tenien un Nokia 3310 i encara pagàvem amb pessetes. No hi havia xarxes socials, ni Youtube, i la música s’escoltava amb CD. El web era tota una altra cosa, i Internet no era imprescindible. Almenys no per a tothom.

Mosaic va néixer, de la mà d’alguns d’aquests pioners per a qui les xarxes ja eren imprescindibles, per explicar què és el multimèdia, a Internet. Dues idees, multimèdia i Internet, que llavors encara s’havien d’explicar mentre anaven agafant força, fins a ser tan ubiqües avui que torna a caldre explicar-les. Continua fent falta entendre-les.

Figura 1. Captura de Mosaic del 2003. Font: Mosaic.

Mosaic ha fet aquesta tasca al llarg d’aquests primers 20 anys d’existència. Amb 206 articles, 216 entrevistes, 134 experiències, 158 recursos i 625 notícies publicades, segons ens diu l’arxiu web, representa un esforç per posar en contacte professionals, acadèmics i estudiants de multimèdia i disciplines afins, per mitjà de publicacions sempre en obert, i la participació i l’organització en diversos actes, com les Jornades UX i el Modern Web Event, entre altres.

Mosaic ha existit gràcies a la tasca incansable de l’equip Multimèdia de la UOC. Marcant la línia editorial, creant contingut, convidant autors i entrevistats, i sempre amb la porta oberta als estudiants perquè hi publiquessin ells mateixos, o mitjançant les beques per fer-hi pràctiques tot ajudant, i aprenent l’ofici, amb les tasques d’edició.

Des de la direcció actual, en volem reconèixer i agrair la tasca. Esperem deixar el llistó tan alt com l’hem trobat quan ens toqui a nosaltres passar el relleu.

Mosaic segueix. Aquest aniversari marca un punt d’inflexió, amb canvis rellevants en el format i la periodicitat, però no en la filosofia amb la qual va començar el projecte. L’objectiu continua sent posar en contacte la comunitat de creadors, investigadors, professionals i estudiants interessats en tot allò que orbita al voltant del multimèdia.

Nokia va caure. Els CD són un record. El web és un altre. El món canvia. Mosaic segueix.

Llarga vida a Mosaic!

Cita recomanada: SOLER-ADILLON, Joan. Mosaic fa 20 anys. Al món digital, això vol dir venir de lluny. Mosaic [en línia], desembre 2021, no. 196. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/m.n196.2140

Acerca del autor

Joan Soler-Adillon és artista i professor als estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicacions de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Anteriorment, ha ocupat posicions acadèmiques a Royal Holloway, University of London, i a la Universitat Pompeu Fabra. La seva recerca i pràctica giren al voltant dels mitjans digitals interactius i la seva manifestació a l’art digital –especialment a la instal·lació interactiva, narrativa interactiva i documental, i Realitat Virtual. Des d’un joc d’interacció a cos sencer en un tobogan inflable fins a un documental experimental en RV, ha participat en diversos projectes centrats en el disseny de comportaments de sistema i la interactivitat, així com la col·laboració i participació de l’audiència en aquestes experiències.